woensdag 14 augustus 2013

Twente deel 1

Begin bij het begin. 
Twente ligt tussen de Dinkel en de Regge, precies zoals het volkslied je verteld.



Er ligt tussen Dinkel en Regge een land
Ons schone en nijvere Twente
Het land van de arbeid het land der natuur
Het steeds onvolprezene Twente
Daar golft op de essen het goudgele graan
Doet 't snelvlietend beekje het molenrad gaan
Daar ligt er de heide in 't paarsrode kleed
Dat is ons zo dierbare Twente (bis)
Het Twents volkslied is geschreven door J.J. van Deinse. 1926 )bron: wikipedia.





Twente Heeft 8 steden en het zal je verbazen dat Hengelo daar niet bij hoort.


Almelo, Delden, Diepenheim, Enschede, Goor, Oldenzaal, Ootmarsum en  Rijssen.

Wil je nog veel meer weten over Twente dan moet je hier even kijken.
Anders wordt het z´n spreekbeurt. hihihihi.

Nee ik wil jullie laten zien waar ik geweest ben. In een van de steden is een openluchtmuseum en daar was ik nog nooit geweest. Ik had al veel gehoord over Twente en hoe ze vroeger leefden maar hier kun je dat met eigen ogen zien. De moeite meer dan waard als je eens in het mooie Twente bent.
Ootmarsum het land van Heren en Boeren.

Deze foto liet ik al zien Op de foto zie je de diverse boerderijen en stallen.
Midden in de stad ligt het museum. Met veel oude bomen.
Een kleine kinderboerderij en veel dieren lopen los.. 
De hond mag gewoon mee, al ging dat wel fout bij een gast want die hond greep een kip die het ter nauwe nood heeft overleefd. De kip bedoel ik...


Het eerste huisje wat we gaan bekijken is een huisje die onderdak bood aan vrijgezelle vrouwen die zich wijden aan het geloof en goed doen. Het huisje was zeer somber en gemaakt van dezelfde materialen als het loshoes, zie volgende blogbericht.                                                                                                                                      Rond de wisseling van de 19e naar de 20e eeuw was op diverse Twentse boerenerven nog een Klöpkeshoes te vinden. Het waren woningen van ongehuwde vrouwen, die veel tijd doorbrachten met bidden. In de roerige tijden van het christendom riepen zij vanuit hun vrome-sobere onderkomens de rooms katholieken op tot het bijwonen van geheime kerkdiensten, in de tijd dat Rooms Katholieke kerkdiensten verboden waren. Zij deden dat door op de deuren van de woningen te kloppen, vandaar de naam "klöpke"en "klöpkeshoes"(klopjeshuis) voor hun onderkomens.
Een spinnewiel een vuurplaats een bidstoel een bedstedeen een tafel dat was wel z´n beetje de inrichting van het  huisje..

 Je vraagt je toch af wat ze in die pot gekookt heeft, mijn eerste gedachte is soep.
De bedstee. Klein.. daar passen wij reuzen echt niet meer in. Het matras gevuld met stro. 
Het beddengoed katoen met veren. De boeren zakdoek hangt daar zodat je weet dat de doorgang laag is en je hoofd kan stoten. 

De dames waren veelal zussen van de boeren en ze woonden dan ook op het erf van de boer. 
Nog een klopkeshoes staat in Berghum die is ook te bezichtigen

 Volgende blogbericht gaan we naar het `loshoes`


14 opmerkingen:

  1. prachtige bidstoel.....en die kip zeg...view dan breng je het er van af
    leuke foto van jezelf ook ♥
    en ik heb genoten
    van deze reis
    liefs jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik dit zo lees ben ik toch blij dat ik geen zus van een boer ben en in deze tijd leef pff lijkt me geen leuke tijd. ! De omgeving is prachtig en waren de mensen zo klein toen ?

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb iets opgezocht, over de lengte van een man door de jaren heen..
      Nederlandse dienstplichtigen waren in 1900 1.69 m, halverwege de 20ste eeuw 1.75 m en rond 1980 al 1.80 m (Hoogendoorn, 1986). We werden de langste Europeanen. Momenteel (Statistisch Jaarboek 2004 van het CBS met cijfers van 2002) staat de lat op 182.8 cm voor jonge mannen en 169.8 voor jonge vrouwen.

      De vrouwen zijn dus nu net zo lang als de mannen in 1900.. grappig toch!!!!

      Verwijderen
    2. de mensen pasten vroeger ook niet in dat bed.. als ze er languit in lagen hoor!!!mensen sliepen vroeger bijna rechtop zittend in een bedstee.. ongeveer zoals je nu zieken aantreft in een ziekenhuis!!
      ik heb zelf nog in een bedstee geslapen, dezelfde als waar mijn pa in sliep als baby en kind.. als baby in een kribje op de plank die altijd aan het voeteneinde aan de muur zit en als peuter onder het bed van zijn opa en oma (mijn pa werd wees als baby)daar sliepen namelijk de kleintjes..

      Verwijderen
    3. Weetje waarom de mensen rechtop sliepen: ze waren bang dat als ze gingen liggen al het bloed naar hun hoofd zou lopen en ze dan dood zouden gaan. Mijn broer heeft in een dijkhuisje gewoond en daar sliepen zij ook in de bedstede. Zo leuk lijkt me dat ;-) knus..

      Verwijderen
  3. Gezellig dat jij mij mee neemt naar dit leuke Twente!
    Wat een verschil nu bij toen, maar toch mooi.
    Lieve groetjes, Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanuit mijn tuinstoel .... getrakteerd op een stukje historisch Twente. Hoe leuk is dat!!!! En Moos leert er ook nog wat van!

    Arme kip ...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om zo te lezen over een gebied dat normaal mijn werkomgeving is!... (ik woon er net boven, in Hardenberg)
    Erg leuk de geschiedenis zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi in beeld gebracht ..krijg wel zin om er ook eens een kijkje tenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat maak jij mij ontzettend heppie hiermee zeg! Ik heb weer even heerlijk kunnen reizen in mijn gedachten... zo fijn, mijn kleine wereld is nu weer wat groter geworden. Je woont echt op een prachtplek meid!
    Bedankt , heel erg bedankt voor deze mooie rondleiding ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! Dankjewel voor deze rondleiding :-)
    Het lijkt enorm op het openluchtmuseum van Enkhuizen (Zuiderzeemuseum).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is Twente mooi... Eigenlijk wist ik het ook wel!
    Erg leuk om even een tripje te maken door jouw Twente a.d.h.v. de foto's.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ootmarsum ben ik nog nooit geweest. Maar 8 september ga ik op een fair staan met mijn kraampje in Diepenheim, lijkt me erg gezellig! Ben daar wel eens geweest op een camping. Geweldig mooie omgeving ook! Leuk van je om Twente te promoten!!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.