donderdag 29 augustus 2013

Bitter Sweet.

Ik heb me wat verdiept in het gebruik van suiker.. eigenlijk begon het allemaal met mijn gewicht die maar niet wil dalen en ik vrij wel vet-loos/arm eet. magere, kaas, vlees, boter, brood en noem maar op. Mijn koelkast stond dan ook vol met optimel en slankie en vergeet ook de 24 boter niet en ontbijtkoek enz. Allemaal mager en low-vet of helemaal zonder vet, behalve IK... Nu weet ik ook wel dat je ook van "light"producten niet zoveel moet nemen en ik deed dan ook mijn best om niet meer dan 1 glas colalight op een avond te nemen en niet te veel te snoepen van "light"chips en "light"worst en "light"koekjes. Het mocht allemaal niet baten. Ik blijf gezet en ben nog steeds groeiende zoals heel veel anderen trouwens..... O, ja en ik kreeg steeds meer behoefte om zoet te eten en had altijd trek.. (dip) ook niet echt heel bevorderlijk als je probeert af te vallen.

Op een avond zat ik naar de tv te kijken en zag een programma over obesitas en waarom we steeds dikker worden en de invloed van de voedings industrie.  Zeer interessant vond ik dat ze in het programma vertelden dat het probleem niet zo zeer ligt bij het eten van vet maar bij het eten van koolhydraten (tarwe,suiker,enz) Het suiker gebruik is in een aantal jaren toegenomen van slechts 2 kilo pp per jaar tot ruim 40 kilo pp per jaar. Het gaat hier over een gemiddeld mens... en aangezien ik een koekiemonster ben zal ik zeker wel op 50 kilo komen per jaar.

Op een website vond ik deze uitleg van hoe suiker zich omzet in vet...

Door Jetty van der Graaf, orthomoleculair voedingsdeskundige
Vroeger hebben we geleerd dat vetten 9 kcal en eiwitten en koolhydraten 4 kcal per gram leveren bij verbranding. Dus als we wilden afvallen zouden we minder vetten moeten eten. Ook werd door het Voedingscentrum jaren geleden de strijd aangebonden tegen overgewicht, hart- en vaatziekten middels de campagne “Let op Vet!” Deze heeft absoluut niet het beoogde resultaat gehad, juist het tegendeel. Mensen gingen minder vet eten, maar kregen daardoor tekorten aan essentiële
onverzadigde vetzuren.
Ook in Amerika is overgewicht een ware epidemie geworden. Hier worden al jaren zeer veel vetvrije snacks en lightproducten gepromoot, er is zelfs al een frituurvet (Olestra) op de markt die niet in het lichaam opgenomen wordt. Echter de hoognodige vetoplosbare vitamines en antioxidanten lossen hier wel in op en gaan voor het lichaam verloren. Ondanks dit alles wordt de mens steeds dikker en vetter.
Wat gebeurt er?
Als men echter géén vet meer mag eten, gaat men vanzelf meer koolhydraten eten. Deze worden in het lichaam bij de spijsvertering afgebroken tot de bouwstenen, glucose. Alle lichaamscellen hebben glucose nodig voor de energievoorziening. Echter de hoeveelheden die wij binnenkrijgen overschrijden deze behoefte ruimschoots. Hierdoor wordt er ook extra insuline aangemaakt. Het lichaam gaat deze overmaat glucose opslaan als vetreserve. Hier is insuline ook voor verantwoordelijk. Dit is een natuurlijk verschijnsel dat eeuwenlang heel nuttig was, doordat in vroegere tijden periodes van overmaat werden afgewisseld door periodes van schaarste. Dit komt
in onze Westerse maatschappij niet meer voor en dus raken wij onze opgebouwde vetreserves niet meer kwijt. Ook hebben we juist vet nodig, maar dan wel de “goede vetten”, ook wel essentiële vetzuren genoemd, om goed te kunnen functioneren en ook om gewicht te kunnen kwijtraken.
Goede vetten voorkomen hart- en vaatziekten, overgewicht, te hoog cholesterol, spelen een rol in de immuniteit, zijn nodig in alle lichaamscellen, zijn onmisbaar in de hersenen, kortom zijn nodig voor het goed functioneren van.een gezond lichaam. bron:http://www.fonteine.com/vetarm.html

Lees het artikel maar verder op de website als je het interessant vind.
Mij ging het er om dat bovenstaande mij op het lijf is geschreven. Ik at vetarm en kom nog aan ook.. Hoe frustrerend is dat?? En dan vraag je wel af wat doe ik verkeert.
Het programma van focus bleef maar in mijn hoofd rond spoken en toen ben ik gaan googlen en kwam op verschillend sites maar ik had meer behoefte aan concrete informatie = boek. Dus heb ik het boek "zonder suiker"van Anne Marie Reuzenaar aangeschaft en door gespit.

Het is een boek die als naslagwerk en als receptenboek kan dienen.
Wel handig want als je eenmaal weet wat wel en niet goed voor je is heb je pas echt een probleem.....
Zoek in de supermarkt maar eens een product waar geen SUIKER in zit.
Nou... daar ben ik  nog wel even mee bezig om dat uit te zoeken. Suiker heeft ook nog veel bij namen als glucose of bietenstroop, aspartaan, high fructose corn syrupl HFCS, bv.
En probleem nummer 2 is dan... wat kan ik nog wel eten en hoe maak je dat klaar.
Mijn eerste baksel: muffins zonder suiker, ze zien er lekker uit maar smaken deden ze niet..
Dan is een boek met veel recepten heel handig. (Er zijn nog meer boeken te koop over dit onderwerp zoals 100% suikervrij in 30 dagen van Corola van Bemmelen.) Wist je dat een flesje AA drink, heel populair in de sportkantine maar liefst14 suikerklontjes bevat. Als je een mars en een glas cola drinkt krijg je minder suiker binnen (11 suikerklontjes)
Nou ja je snapt het al ik ben heel druk met het opnieuw uitvinden van recepten en zoeken naar ingrediënten, die als vervang worden gebruikt,  maar niet overal te krijgen zijn. Pffff Het meeste heb ik nu wel in huis en ik ben al goed bezig met het vervangen, en niet alleen met het bakken van koek en koekjes, maar alle maaltijden want ook in pastasaus en vleeswaren en groenten in potjes zitten suiker.  In het boek staat een stappenplan om binnen 28 dagen suikervrij te eten, dit volg ik niet omdat ik langzaam mijn eetgewoontes wil veranderen en ik vind het zonde om goed voedsel in de ton te gooien.

 Ik ben nu 2 weken bezig en eet nu al bijna helemaal zonder suiker.. Een klein beetje suiker zat er nog in de dressing maar die is nu ook opperdepop. En heb ik voor het eerst een suikervrije kruidkoek gebakken die ook nog eens vetvrij is,, Lekker....het is een beetje uitproberen nog ;-) 


Ook eens een suiker en zuivelvrije koek bakken, hier vind je het recept.

Ik moet het natuurlijk wel vol houden en dat is best moeilijk, dat geef ik gelijk toe.
Het zal nog wel een duren voor ik een nieuwe balans heb gevonden en ik hoop dan ook dat al het goed wat het mij zal gaan doen,volgens het boek, ook uit komt....


18 opmerkingen:

  1. Ik leef al 9 jaar suikervrij, toegevoegde suikers hebben een slecht effect op mijn reuma...Het bakken wordt steeds leuker en lekkerder....Echt suiker is troep wet ik nu!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap dat je daar aan bent begonnen. Ik wens je heel veel succes en het gaat je vast heel goed lukken.Wie weet zet je ons ook aan het bakken met je nieuwe producten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo dinah
    de voedingsmiddelenindustrie wil ons niet gezond laten eten. je moet in de supermarkt gewoon zoeken naar het goede eten. en ondertussen gooien ze er maar light in, terwijl dat niet goed voor ons is.
    ik wens je succes met je strijd tegen de suiker. want het gaat daarom en niet over de vetten.
    ik zal er zelf ook aan moeten geloven.
    ik begrijp gewoon niet dat iedereen nu zo verbaasd is over het zwaarder worden van de mensen, gezond voedsel is vaak duur, fout voedsel heel goedkoop!
    ga door! heel knap van je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Dinah, gefeliciteerd! Supergoed dat je hieraan begonnen bent en ik weet uit ervaring dat het niet meevalt. Sinds een jaar of 15 (door ervaringen met mijn eerste kind) ben ik me bewust van wat suiker kan doen voor een lichaam en ik kan je vertellen dat ik de hele supermarkt "uitgelezen" heb. In de natuurvoedingswinkels moet je zijn. Echt allis is te vervangen voor betere (natuurlijke!) producten maar de verleidingen van de "gewone" supermarkt blijven voor mij een strijd ("ach één keer die die handige kant en klare pastasaus, daar zullen we toch niets van krijgen" - dat werk!). Volhouden hoor, je voelt je zoveel beter (zei de dame die regelmatig van het rechte pad af glijd, maar door haar energiepeil altijd weer wordt terug gefloten!)
    Succes, Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat knap dat je daar aan begonnen bent.
    Misschien levert het voor ons ook nog wat leuke lekkere en gezonde recepten op.
    Ik wens je sterkte in deze strijd !!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel interessant! Veel succes en sterkte, want het is best lastig natuurlijk.
    En light-producten, dat is inderdaad zo'n grote onzin!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor een goede pastasaus hoef je niet naar de dure natuurvoedingswinkel, je kan het ook veel lekkerder zelf maken. Simpel een pakje gezeefde tomaten en een blikje tomatenpuree met lekker veel italiaanse kruiden en wat gehakt kom je al heel ver.

    Sowieso in de basisproducten is vaak niks toegevoegd dat moet je zelf nog doen en dan heb jij in de hand hoe jij het wil;) Sausjes ed maak ik dus gewoon zelf, zonder suiker etc.

    Ook tarwe hoeft niet slecht te zijn het gaan voornl om de hoeveelheden die je gebruikt en of het gebakken is met goed meel en geen conserveermiddelen etc. bevat.

    Om maar even 2 sites aan te geven met veel info over gezond en lekker eten:)
    http://spaarcentjekookt.blogspot.nl/ en bv http://www.eengezonderjaar365.blogspot.nl/
    Spaarcentje schrijft ook over bezuinigen ook zeer interessant:)

    Het boek ben ik ook benieuwd naar en hier had ik hetzelfde probleem als jij. Nu ik heel langzaam afval via een orthomeleculair dietiste, wil ik me er nog meer in verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annemarie reuzenaar heeft ook het Heden ik kookboek geschreven, is ook in de bieb te leen en geeft daarin heel veel goede recepten.

      Verwijderen
    2. Ik ga zeker even kijken op deze website's. Dank je :-)

      Verwijderen
  8. Knap van je Dinah!!! Heel veel succes!
    Je zult merken dat je wel went aan minder suiker... :)

    Fijn weekend! Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed dat je hier zo 'in duikt'. Suiker is inderdaad gewoon vergif voor je lijf. Ik probeer het zo min mogelijk te eten. Net als zout trouwens. Voeg ik nooit toe als ik aan het koken ben. Verder eet ik zo "puur" mogelijk. Dus alleen maar verse groenten, veel vis en soms wat vlees. 's Ochtends eet ik een zelfgebakken boterham, 's middags eten we warm op mijn werk uit de Tajine (zeker een aanrader als je van lekker en makkelijk eten houdt haha) en 's avonds eet ik ook vaak uit de Tajine. Ik vaar er wel bij. Moet zeggen dat sinds ik 's middags ook veel groente eet (en geen boterham met Speculoos haha) ik echt merkbaar meer energie overhoud aan de rest van de dag. Is heerlijk! En soms... heel soms dan eet ik gewoon lekker wel een zak Jelly Beans hoor! :-P In ieder geval heel erg veel succes bij het aanpassen van je eetpatroon. Het kost moeite maar het is zo goed voor je!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een interessant gegeven, maar voor je het weet mag je dan niets meer, want zout is ook zo ontzettend slecht, en veel suiker vervangers schijnen ook niet erg best voor de gezondheid te zijn. (Citrus)fruit is slecht voor gebit en bloeddruk en ander fruit bevat te veel suikers.... Ook ik ben de nodige kilo's aangekomen, ik denk dat dat bij de overgang hoort. Ik vind het heel goed van je dat je op onderzoek uit bent gegaan, het zal al heel veel helpen om bewuster te eten (al zijn lang niet alle etiketten op voedsel compleet; ik moet op zout letten, maar dat staat er vaak weer niet op). Heel veel succes! Je baksels zien er prima uit trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Voeding blijft een moeilijk en boeiend onderwerp. Ze zeggen vaak, eet gevarieerd en met mate. Vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn zoveel verleidingen.
    Vooral als je een paar kilo's kwijt wilt! Je verhaal is zo herkenbaar.
    Ik ben een tijdje onder behandeling geweest van een natuurgeneeskundig therapeut.
    En voor mijn aandoening moest ik naast medicijnen ook een aantal voedingsmiddelen mijden. Waaronder (geraffineerde) suiker. In het begin erg moeilijk, overal zit suiker in! maar toch went het snel en ik kreeg er een hele hoop energie voor terug!
    En raakte daarbij ook de overtollige kilo's kwijt! Dus bij mij loonde het zeker!
    Ik voelde mij veel beter!Ik wens je veel succes en hoop ook bij jou op een positief resultaat!
    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hey Dinah heel interessant allemaal maar bij mij is er nog een bijkomend probleem dat ik bepaalde informatie gewoon niet kan opslaan. Komt gewoon niet binnen, dus voor mij best moeilijk om me daar in te verdiepen. Maar ik merk ook dat ik steeds weiniger en weiniger energie heb en steeds vermoeider wordt. En idd last heb als ik iets heel zoets eet.
    Ja checkte pas eens het etiket van de coca cola zero, hoe zero dat was en er zat gewoon zoetstof in, eigenlijk te belachelijk voor woorden.
    Ga dit zeker hier volgen, na de Elf fantasy fair je eens mailen als je me eenvoudig zou kunnen vertellen waar op te letten want zoals gezegd veel info komt niet binnen.
    Heel veel succes in je zoektocht en je kook en bakpad. Warme groetjes en knuffels van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Dinah, leuk dat je daar ook mee bezig bent en blijkbaar nog wel wat beter dan ik :)
    Ik heb namelijk enkele maanden ook de suiker voor een groot deel weggelaten en ben ondertussen 9kilo kwijt, ik zat dan ook aan een bmi van net 30 dus het mocht echt wel.
    Had er ook al es over geblogd http://ikhaak.blogspot.be/2013/06/iets-anders.html , hier de link ernaar voor wie mijn ervaring wil lezen.
    Ik probeer suiker te vervangen door stevia, wie ervaringen daarmee heeft mag altijd reageren op mijn blog ook als ie wil.

    Groetjes van An

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Val nog net met de neus in je suiker blogjes. Sinds april gebruik ik zo weinig mogelijk suiker, zout en vet. Beweeg ook meer. Voel me veel fitter en ben nu 25 kg afgevallen. Het zoete mis ik helemaal niet, maar af en toe met een verjaardag of vakantie eet ik wel eens wat, alleen als ik het ook echt lekker vind. 's Avonds bij de koffie neem ik als ik zin heb een koekje. Tijdens het boodschappen doen kunnen we hele rijen overslaan en hoef ik niet te bedenken welk lekkers er in het karretje gaat. Als er iets gebakken wordt (komt niet zo vaak voor) gebruiken we wel suiker, maar ik ga toch eens aan een vervanger denken. Bedankt voor alle tips en info. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.