woensdag 11 januari 2017

Hyacinten wol en mos bollen diy.


Geen oliebollen meer in Januari maar Hyacintenbollen.
Erg leuk en super simpel om te maken en veel beter voor de lijn ook. hahahaha.

Wat heb je nodig:

Een mooie schaal, ik heb een glazen schaal gebruikt op een voet.
2 bakjes met elk 3 Hyainten of 6 losse.
garen in de kleur die jij mooi vind.
mos
wikkeldraad
stokken uit de tuin.
allesknipper.


De hyacinten haal je uit hun bakje en je maakt ze schoon. Aan de onderkant laat ik nog een klein beetje wortel zitten maar niet te veel. Vooral voor de garen bollen moet je niet te veel wortels hebben. Je hoeft ze niet af te spoelen maar kan ze gewoon met je vingers schoon maken.

Van het mos trek je een stuk af en vouwt dat om de hyacintenbol. Je maakt het mos vast met wikkelgaren wat je om de bol heen draaid. Zit het goed vast dan knip je het draad af steek het uiteinde in het mos.. Je maakt er zo 3.

Pak een schone hyacinten bol en je garen en begin vanaf boven bij het groen naar beneden te wikkelen en ga hierbij regelmatig heen er weer om er een stevig geheel van te maken. Vind je de bol oké dan knip je het garen af. Ik heb aan de onderkant van de bol geen garen gewikkeld.
Dit doe je bij alle 3 de hyacintenbollen.

Nu ga je ze in de schaal zetten. Je kunt ze om en om neer zetten of zoals ik gedaan heb 3 met mos aan de ene en 3 met garen aan de andere kant. Voor de stevigheid en omdat het ook leuk staat heb ik tussen de bollen takken gestoken.


Je Hyacinten wol en mos bollen zijn nu klaar. O,ja ik heb een klein laagje water in de schaal gedaan, maar dit hoeft niet.

En nu wachten tot de hyacinten gaan bloeien.....

Haal jij ook altijd het voorjaar in huis na de feestdagen?




21 opmerkingen:

  1. Erg leuk idee, Dinah!
    En ja, ik vind wat voorjaar in huis ook super gezellig! Ik heb ook vaak wat buiten op de tuintafel staan, dat blijft heel lang mooi :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er heel gezellig uit!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. strals even bollen halen ,wol genoeg in huis ....dankje voor het mooie idee x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat leuk!!! ojee nu moet ik weer hyacinthenbollen zien te halen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een leuk idee ik ga morgen eens bollen inslaan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk idee! Ik heb nog geen bollen in huis. Was ik wel van plan in de supermarkt, maar dan moest ik weer in de rij...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee! Ik heb alleen amaryllis bollen, zou het daar ook mee gaan?

    Groetjes,
    Renske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou het kunnen proberen. Lij km t me ook erg mooi.

      Verwijderen
  8. Hyacinten ik hou ervan. maar mijn man is super allergisch dus ik kan ze niet in huis hebben. Ik hou ook van blauwe druifjes. Dat kan dan weer wel. Leuk zo met dat wol. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kan ook met tulpenbollen, maar druifjes zijn ook mooi.

      Verwijderen
  9. Mooie bollen voor januari. Nu alle kerstversiering weer weg is, kan het huis best wat van deze gezelligheid gebruiken. Bedank voor de uitleg.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk idee! Dat ziet er weer eens en fris uit! Bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Superleuk gedaan en best sfeervol dat beetje groen ...
    Ik had ook al een idee in gedachten met voorjaarsbollen ...
    Fijne donderdag ... lieve groetjes Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, nou en of, in januari staan de eerste tulpen en blauwe druifjes op tafel, leuk idee, de wollige hyacinten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Had er al een foto van zien voorbijkomen en opgeslagen. Met uw uitleg hier omtrent, waarvoor dank, ga het zeker goed komen om zo'n wollige hyacinten te creëren. En ja hoor, als de verbouwingen het toelaten haal ik zoals elk jaar het voorjaar in huis. Lieve groetjes, Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat ziet er gezellig uit! En heel erg leuk. Dank je voor het delen (en uitleggen) van je idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kreeg onlangs zo'n bol in een wax laagje en die staat nu op de huiskamer tafel :). En is al mooi open aan het gaan, diegene die ze me gaf zei dat ik ze gewoon weg moest gooien nadat ie uitgebloeid is, maar ik ga kijken of ik hem toch kan planten (zonder wax laagje ;)). Dikke knuffels van Susan

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.