vrijdag 14 november 2014

sluitertijd.

Een sluiter is een klepje die open gaat in je camera om het licht toe te laten. 
Dit kan heel kort of zo langzijn als jij wilt.

Dit vond ik er over:

Alweer een logische besluitvorming: hoe langer de sluiter open is, hoe meer licht er binnen kan. Maar ook hier weer zijn er neveneffecten: een foto is een momentopname, en hoe langer dat moment duurt, hoe meer je beweging ziet. Als je van een woeste waterval een foto neemt met een sluitertijd van 1/2000ste seconde, zal het water volledig stil staan op de foto. Trek je echter een foto met een sluitertijd van 1/30ste seconde, dan zal je een bewegende stroom water zien.
Aangezien zowel sluitertijd als diafragma iets doen met de belichting van een foto, is er uiteraard een relatie tussen beiden. Hoe kleiner het diafragma wordt, hoe langer de sluitertijd zal moeten zijn om eenzelfde hoeveelheid licht op een foto te laten vallen. Hoe korter de sluitertijd, hoe groter het diafragma zal moeten zijn.
bron

Dat moet ik zelf maar eens gaan proberen. Hmmm geen waterval in de buurt dus iets anders verzinnen..

Het was even zoeken maar ik heb mijn waterval gevonden, de keukenkraan. Onderstaande foto heeft een diafragma van 4 en een sluitertijd van 1/200 seconde. Het water blijft lopen.



Voor de volgende foto heb ik veertjes gebruikt. Ik liet ze vallen en ging dan een foto maken. Dat viel echt niet mee zo in je uppie, maar er is een foto redelijk gelukt. Diafragma was 5 en een sluitertijd van 1/30 een stuk sneller dus. Ik heb wel een flits gebruikt anders werden de foto's echt heel erg donker. 


Mooi zijn ze niet maar het ging ook om de sluitertijd en het weer geven van beweging en stilstaan. Hoe sneller de sluitertijd hoe stiller het beeld en hoe langer de sluitertijd hoe bewegend het beeld.(vaak wazig beeld) Er komt bij een korte sluitertijd weinig licht binnen. Andersom te veel licht door de lange belichting. Het is even uitzoeken wat de juiste verhouding is. Het donkere weer en binnen fotograferen is nu in dit jaargetijde een extra uitdaging ;-)

Dinsdag was het licht prachtig aan het eind van de middag en ik kon het niet laten om daar een foto van te maken. diafragma F11 en een sluitertijd van 1/15 sec iso 400. Is het geen plaatje.


Iso waarden daar ga ik het de volgende blog over hebben en iets van laten zien.



3 opmerkingen:

  1. Ik heb dit weekend al geoefend met mijn diafragma dankzij jouw blog en heb een hele mooie foto kunnen maken (http://instagram.com/p/vf7_boP1AU/?modal=true). Ik lees je tips dus graag zonder dat ik avondles fotografie moet gaan volgen. Bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je dit zo allemaal uitprobeert. Ik zie dat je hele mooie foto's krijgt. Vooral die van dat veertje is mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Het is ook erg leuk om te doen. De volgende blog komt er aan. Momenteel heb ik ooronsteking en niet zo heel veel zin om iets aan te pakken.....
      Lieve groet,dinah

      Verwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.