zondag 28 juli 2013

Vlinder en de tuin.

Er zit hier al een aantal dagen achter elkaar dezelfde vlinder op de reukerwt.
Iedere morgen dan zie ik haar weer fladderen.
Maar vanmorgen was ze er niet meer.
Gelukkig heb ik nog een foto.
Het is een citroenvlinder.
De reukerwt is spontaan opkomen zetten. 
Vorig jaar had ik het gezaaid en het zou een een jarige plant zijn maar hij was er weer....
Hij overwoekerd wel mijn roos en ik vind de plant op zich een beetje rommelig maar de bloemen zijn erg mooi... vind je ook niet?
Gisteravond kwam er dan eindelijk verkoeling en de daarbij horende regenval,toen lag de reukerwt helemaal plat en daarom heb ik de plant gesnoeid, eens kijken wat hij nu gaat doen.
Je zag het onweer aankomen rollen.

De floxen staan gelukkig nog rechtop en bloeien uitbundig.. 
De hibiscus gaat ook al bloeien en de lavendel is een groot feest voor de massa's bijen en hommels, die laat ik dus nog maar even staan, ze waren ook wel erg laat met bloeien dit jaar. Ik heb de buxusbollen geknipt en de dode bloemen uit het kattenkruid gehaald.
Veel onkruid verwijderd, want O,o,o dat groeit zo snel, en de straat aangeveegd..
De Annabelle doet het iets minder dit jaar, eigenlijk al mijn hortensia's hebben een minder jaar en aan de voorkant is er zelfs een die allemaal witte stippen heeft en veel dood hout.... 
Maar goed die tuin moet nog helemaal op de schop en is het tijd voor iets nieuws.
De tuin kan er nu weer even tegen maar ik blijf Allert met de snoeischaar in de hand want je weet: SNOEIEN DOET GROEIEN...

11 opmerkingen:

  1. Ruikt je reukerwt ook lekker? Ze lijkt mij op de tweejarige versie, min of meer een vaste plant, ik noem deze altijd de vaste lathyrus. Ik heb er ook een hele wilde hoeveelheid van in wat ooit de kruidentuin was.... Wel mooi! Lekker veel bloemen ervan plukken, ze zeggen dat je dan nog meer bloemen krijgt!
    Hartelijke groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hij ruikt niet echt,, had ik wel verwacht maar ik las dat juist deze kleur minder geurt.. Maar mooi zijn de bloemen wel.. Ik wil nog eens een andere gaan zaaien,, volgend jaar.. Er staan ook nog stokrozen op mijn verlanglijst :-)

      Verwijderen
    2. Nee, dat klopt dan wel. Ik ken als Nederlandse naam "pronkerwt" en dat klopt dan beter dan reukerwt. Je hebt die één jarige versie, in meerdere kleuren en die ruiken wél lekker. Deze variant is alleen in deze roze kleur. Mooi zijn ze wel!
      Nogmaals groet van
      Akkelien

      Verwijderen
  2. Mooie combinatie van de lathyrus en het citroenvlindertje. Jammer dat het onkruid altijd zo goed groeit ;)
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je zaden van een rode stokroos wilt?? Die komen hier......Dat wil zeggen die heb ik en ze maken volop zaden...
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou die wil ik wel :-) Stokrozen zijn 2 jarige toch??

      Verwijderen
  4. ik zie heel weinig vlinders dit jaar..
    vogeltjes ook niet trouwens.. sinds er 2 eksters de tuin onveilig maken hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ohhh mooi,ik heb andere jaren ook altijd vlinders door mijn tuin zien fladderen en dit jaar nog niet een :-(.Misschien komt dat door Diva(onze poes)zei manlief,maar haar hebben we ook alweer drie jaar nu en vorig jaar hadden we wel vlinders in de tuin,nu hoorde ik van de week op tv dat de vlinderpopulatie in Nederland beduidend terug is gelopen....zou het daar aan liggen misschien?!?!Ik hoop dat het niet nog verder terug gaat lopen en dat het mede door onze ooo zoo lange winter en slechte voorjaar komt,deze insecten zijn zo ontzettend mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier valt het eigenlijk wel mee, ik zie nog genoeg vlinders en vogeltjes. Gister hadden we zelfs een kleine burenruzie van kraaien en eksters en de vlaamse gaaien bemoeiden zich er ook nog mee... Een kabaal joh!! ik denk dat er een indringer was die dacht recht te hebben op een stukje boom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer helemaal bijgelezen. We hebben een hele lange tijd geen internet gehad wegens blikseminslag na hevig onweer!
    Tot gauw!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.