dinsdag 4 juli 2017

Veren Haken. met patroon.


Ik ben bezig met een macramé wandkleed te maken en ik vind het leuk om er straks iets aan toe te voegen. Ik zag dat kralen erg mooi staan bij een macramé wandkleed en veren zijn ook leuk om toe te voegen. Maar omdat ik geen kip of ander vleugeldiertjes iets aan wil doen heb ik besloten om ze zelf te gaan maken.

2 jaar geleden heb ik een veldbloemen krans CAL georganiseerd en bij het blad wat ik bedacht had kreeg ik van iemand als commentaar dat het ook wel een veer leek. en eigenlijk vond ik dat ook wel.
Hier vind je het patroon van het blad. 
Nu ik op zoek was naar een verenpatroon moest ik hier aan denken en zo is hier dan mijn veren patroon ontstaan.


Hier is het aangepaste patroon.

Ik gebruikte verschillende kleuren katoen en haaknaald nr 3.5. Gebruik wel een haaknaald met een rechte steel anders past de hoeveelheid steken niet op de naald. Zie ook de foto hierboven.

De veer bestaat uit allemaal lussen die je op de terug toer aan elkaar haakt.
  1. begin met een rij van 25 lossen. (voor een grotere of kleiner veer kan je het aantal lossen aanpassen) 
  2. Sla de draad om en steek de naald door de 2 de losse. Haak een lus en laat die op je haaknaald staan. Sla weer de draad om je haaknaald en steek in in de volgende losse. Dit herhaal je tot je nog 5 lossen over hebt dit is het steeltje van de veer. Keer nu je werk.
  3. Sla de draad om je naald en haal die door 4 lussen. Sla de draad om en haaknaald en haal weer door 4 lussen. herhaal tot het eind tot je nog 1 lus over hebt en haak dan een vaste. 
  4. Keer het werk  om en haak nogmaals toer 2 en 3 voor de andere kant van je blad. Haak als laatste nog een losse.   Hecht de draden af of laat de draad bij het steeltje zitten om de veer verder te verwerken.

English:
  1. Chain 25. 
  2. Yarn over the hook and in the second stitch from the hook pull up a loop. Yarn over the hook en in the next stitch pull up a loop, you now have 4 loops. Repeat this until the end of the row but leave 5 stitches. 
  3. Next row: Yarn over en pull the yarn through 4 loops, yarn over en pull the yarn through 4 loops. All the way back to the beginning. End this row with a single crochet.
Repeat row 2 and 3 on the other side of the chain.Start with more of less chain to enlarge or reduce the feather.
Have fun making this lovely feather. 

Do you like my patterns? 
Donate a little coint on Duitje.  
Thanks.  




Voor de foto heb ik  de veren even aan een fles gehangen,, en weet je ik vind dat ook nog erg leuk staan. Er zijn vast nog wel meer leuke plekjes te vinden waar gehaakte veren mooi bij staan.
Nu gauw weer gaan knopen.... want het wandkleed is nog niet klaar. 







21 opmerkingen:

  1. Ja, een multifunctioneel patroontje :-)
    Ze staan prachtig aan die fles!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel mooi ook zo aan een fles, ibizaaa
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heeel decoratief aan die mooie fles.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, die zien er zeker wel uit als veren, mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn prachtig en zien er vederlicht uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh die zijn leuk, die ga ik zeker een keer haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze lijken echt heel erg op veren. Ze zien er ook zo luchtig uit. Mooi! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Dinah,
    Wat een leuk patroon. Echt leuk voor aan een tas of sleutelhanger die veertjes.
    Dankjewel.
    Fijne woensdag.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Cute Dinah in gezellige kleurtjes ...
    Fijne woensdag ... liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hee dit is een leuk en bruikbaar patroon, inderdaad lijkt het op een gehaakte veer. Thanks for sharing!!
    Lieve Groetjes
    Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige veren waar je inderdaad alle kanten mee op kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk! Weet je waar ik aan moest denken?
    Aan een peultje...
    Maar waarschijnlijk ben ik een beetje 'moestuingetikt'...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een leuk idee weer.. die veertjes!!!komt vast nog eens van pas bij mij!! dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb net een tipi voor mijn nichtje gekocht, daar staan ze leuk bij aan een slinger.
    Dank je voor het leuke patroontje

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hermosas plumas! Muchas gracias por compartir tu trabajo!
    Saludos desde la Ciudad de México

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.