zondag 4 december 2016

Little Christmas Tree CAL 3

Het is zondag en dus is het tijd voor een nieuwe Christmas Tree. Dit lieve boompje is volgens mij wel bekend maar of er een Nederlands patroontje van bestaat dat weet ik niet. Ik heb er zelf een geschreven en wil deze met jullie delen.  Hij heet,

Holy Night Christmas Tree.


Patroon.


  • 20 lossen + een keer losse ( dit is je eeste vaste van de volgende toer)
  • haak 19 vasten  Je slaat dus de laatse steek over. Haak een keer losse. dit is je 1ste vaste van de volgende toer.
  • haak 18 vasten + een keer losse.
  • haak 17 vasten + een losse.
  • haak zo verder tot je nog 8 steken over hebt.
  • Haak 3 lossen. keer je werk en haak in de 2 extra lossen vasten. Haak de rest van de steken. Haak aan het eind van de toer weer 3 lossen. Keer je werk.
  • Haak in de extra 2 lossen vasten en haak de rest van de steken.
  • Minder nu aan het einde van de toer steeds 1 steek, zoals boven is beschreven, tot je nog 1 steek over hebt.

Haak nog zo'n deel.

In het midden van de onderkant van de boom hecht je het kleurtje van de stam aan en haakt 4 vasten, een keer losse en een rij vasten. een keer losse en nog een rij vasten. Hecht af. Dit doe je ook bij het 2de deel.

Haak nu met de haaknaald de delen op elkaar met halve vasten. Ook het stammetje. Vergeet niet om het boompje te vullen. Het versieren kan beginnen.
Voor dit boompje heb ik garen van Scheepjes Catona gebruikt en haaknaald nr 3.

Veel succes met het haken van dit schattige Holy Night Christmas Tree.

Woensdag is er weer een variant van de Little Pine Christmas Tree.


20 opmerkingen:

  1. mooi Dinah waar duikel je het toch allemaal weer op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms zie ik een voorbeeld en bedenk ik zelf hoe ik dat kan maken, veel proberen en veel uithalen en dan onstaat er een patroontje. Zit best veel werk in maar zo leuk om te doen.

      Verwijderen
  2. Fijn weer een nieuw patroon. Dank je wel!
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik keek er al naar uit...
    En ik ben meteen aan het haken geslagen.
    Maar nu heb ik een vraagje..
    Ik heb het eerste stukje steeds 1 vaste geminderd per toer (aan het begin), maar ik krijg nu wel een langer gedeelte tot de meerdering van 3 lossen (12 toeren). Nu lees ik bij het bovenste deel dat je aan twee kanten moet minderen. Geldt dit misschien ook voor het onderste deel?

    Groetjes,
    Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. klopt je moet aan twee kanten minderen anders wordt het geen kerstboom.

      Lieve groet,dinah

      Verwijderen
    2. Ik minderde wel om en om aan elke kant. En het wordt ook een kerstboom.
      Maar heb jij bij het onderste deel het zo gedaan dat je toer 1 19 vasten had, in toer 2 18 vasten, in toer 3 17 vasten, in toer 4 16 vasten, etc... Of heb je aan beide kanten tegelijk geminderder; toer 1 19 vasten, toer 2 17 vasten, toer 3 15 vasten, etc... Dat maakt verschil voor de schuine kant. Ik hoop dat je me volgt ...

      Verwijderen
    3. De losse die je haak tis het 1ste stokje en dna haak je tot op 1 steek na de hele toer. Je haakt een losse en keert je werk , de 1ste steek haak je niet want dat s de losse den dan haak je weer tot op 1 steek de hele toer. Zo krijg je een soort trapje maar omdat je twee delen op elkaar haakt zie je dat niet meer. De 1ste toer die je in de lossen haakt haak je helemaal. Hoop dat het nu duidelijk is of wordt het nog ingewikkelder?
      Dat kan natuurlijk ook. Als er meer mense zijn die het niet begrijpen dan maak ik een fimpje met hoe ik het bedoel. Maar dat wrodt dan wel morgen of dinsdag..

      Groetjes, dinah

      Verwijderen
    4. stokje moet natuurlijk vaste zijn.. ;-)

      Verwijderen
    5. Nee hoor, je hoeft geen filmpje te maken hoor... Het boompje is inmiddels af en misschien is het wel een iets andere versie geworden. Ik vroeg me alleen of je in het onderste deel bij elke toer aan beide zijden had geminderd, òf bij elke toer alleen aan het begin van die toer. In het laatste geval duurt het langer voordat je 8 vasten overhoudt.
      Binnenkort laat ik de boompjes op m'n blog zien!
      Ik vind het heel leuk om ze te maken...

      Verwijderen
    6. ach ja een beetje anders is toch ook leuk... :-)

      Verwijderen
  4. Een klein stoer boompje. Dank je voor weer een leuk patroon.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor het patroontje! De eerste twee heb ik al af! Ik heb er ook een blogpost over geschreven, want ik vind ze zo leuk geworden. Misschien vind jij het ook leuk om te zien: http://www.ingeniousbyme.com/nl/haken/little-christmas-tree-cal-week-1/

    Groetjes Inge

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat vind ik zeker ga zo even bij je kijken.

      groetjes,dinah

      Verwijderen
  6. Leuk! Ik heb er nog niks van gemaakt, eerst het Sinterklaasfeest, dan krijg ik weer wat "ruimte" :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk! Bij mij staat, errrug vroeg dit jaar, de christmas tree! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een lief boompje.. ik sla hem weer op.. als ik tijd heb ga ik je boompjes slinger maken!!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.