zaterdag 17 maart 2018

Warme Muts voor dames en heren en kinderen. gratis patroon.

brrrr wat is het toch koud. Ik dacht dat het al voorjaar was maar nu lijkt het wel weer winter. Met de vorige kou vroeg mijn man of ik toch een muts voor hem wilde maken. Hij vind het verschrikkelijk om er een te dragen maar ja koude oren is ook niet best. En ik laat mij dat natuurlijk niet 2x zeggen.



Deze muts is echt in een avondje klaar. Je begint bij de band die om het hoofd komt en vanaf de band haak je tot de gewenste hoogte. Op deze manier kun je voor iedereene enmuts op maat haken.

Begin het met meten van de band om het hoofd.
De hele muts wordt gehaakt in halve stokjes.
Ik gebruikte een restje grijs garen van de zeeman en  haaknaald 4 mm.



  • Je begint met de rand van de muts.    
  • Haak 12 lossen + 2 keer lossen, dit is je eerste  halve stokje
  • Haak 11 halve stokjes in elke losse.
  • Vanaf nu haak je in de achterste lussen, keer  het werk een beetje naar je toe dan zie je de lussen beter. Je krijgt het ribbel effect door in de achterste lussen te haken.
  • Haak 2 losse =1ste halve stokje en haak 11 halve stokjes.
  • Ga hier mee door tot je de juiste lengte hebt bereikt, meet dit om het hoofd van de mutsdrager.  Is het lang genoeg dan haak of naai je de delen aan elkaar.
  • Nu de rand klaar is gaan we rond om de rand halve stokjes haken. Je haakt vanaf nu in het rond als een spiraal naar boven toe. Blijf halve stokjes haken tot de muts lang genoeg is.  
  • De laatste 3 toeren ga je minderen door twee steken samen te haken.  De draad om je haak slaan en dan door steek 1 en steek 2 de draad halen en dan door alle steken.  
  • Je houd nog een paar steken over na 3 toeren, haal de draad door de steek en naai aan de binnenkant van de muts het over gebleven gat dicht.  Je herenmuts is nu klaar voor gebruikt.
Mijn muts is 30 cm lang geworden en kon ik de rand omslaan. eigenlijk staat de muts mij ook wel goed. Inpikken dan maar... neh toch maar niet want ik kan er natuurlijk beter een voor mezelf gaan haken. 

foto;s gemaakt met snapchat ;-)




11 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk foto's van jou! Ik moet er van glimlachen. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk.
    Als je zo'n leuke muts hebt gemaakt ga je niet met koude oren lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Dinah,
    Staat je hartstikke leuk. Bedankt voor je patroon. Ik draag graag mutsen in de winter. Lekker warm en staat leuk.
    Fijne avond.

    Lieve groetjes,
    Emily

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke foto’s! Mooie stralende vrouw! En wat een leuke muts heb je gemaakt. Staat jou goed hoor ;)
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. droeg ook nooit mutsen... maar hoe ouder je wordt.. hoe kouder je het hebt!! en mijn vriendinnen blijkbaar ook.. want ik heb behalve mezelf al 3 voorzien van een warme muts.. ik haak hem precies andersom !! ik begin bovenop! bedankt voor je patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mannenmuts??? Het staat jou bijzonder goed.
    Die mannen houden eigenlijk niet zo van een muts op te zetten, die van mij laat liever z'n oren bevriezen;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  7. leuk patroon en wat hadden we een muts hard nodig dit weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja, de winter heeft nog een staartje hè... Nou, als je man een muts op wil, dan is het toch zeker wel koud! Hier blijven ze gewoon binnen als het te koud is of ze rennen regelrecht de auto in...
    Maar jij hebt je man tenminste van een nette muts voorzien. Alleen mocht jij hem showen..:)
    Staat je heel goed hoor, lekker ondeugende foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke muts, maar ik hoop dat die nu niet meer nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.