maandag 19 februari 2018

9 patches quilt project

Klinkt nogal professioneel vind je niet. Maar het is mijn eerste poging om een quilt in elkaar te krijgen. Ik dacht niet te moeilijk te beginnen maar zag later dat het maken van deze blokken nog eenvoudiger kan.
Het maakt niet uit, het is leuk om te doen en ik vind het leuk om iets nieuws te proberen.

Ik heb wel wat spullen gekocht om beter te kunnen werken. Zoals:

  • Een rolmes, heel handig om stof te snijden want echt knippen van rechte lijnen is erg moeilijk.
  • Een snijmat, want je wilt je tafel wel beschermen.
  • Een liniaal. Tja hier ging ik een beetje de mist in want je hebt lineaals met centimeters en Inches. In het quilten gebruiken ze inches.  Dus snel nog een liniaal besteld.
  • Een naaimachine voetje om een 1/4 inch zoom af te meten. Het voetje heeft een verlengstukje waar je de stof tegenaan kan leggen, echt handig.

Het vergt best wel wat oefening om met een rolmes te werken en de vierkantjes helemaal perfect te krijgen. Een ware uitdaging voor mij om heel erg netjes en precies te werken. Poeh dat valt nog niet mee. Ik ga het niet allemaal voordoen hoor daar zijn anderen veel beter in dan ik. Ik volg nu een aantal mensen via you tube en daar leer ik erg veel van. En het uitproberen en zelf onder vinden werkt ook heel erg goed. 



Ik maak een 9 patches quilt, wat inhoud datje 9 vierkantjes aan elkaar naait en dat is dan een blok. In het quilten werken ze met blokken die je samen voegt tot een top. Het echte quilten is eigenlijk het op elkaar naaien van de top ( de lapjes) een tussen voering en de achterkant. Het is een uitdaging op zich. Maar voorlopig houd ik mij bezig met de top, de lapjes.

Ik naai lapjes van 10 bij 10 cm aan elkaar met een 1/4 inch zoom. eigenlijk zou ik in inches moeten werken maar zolang ik zelf maar weet waar ik met bezig ben gaat het niet fout. 

Leerpunten!

* Ik had de afstand tussen het stiksel niet goed ingesteld. Je kunt het beste met een klein stiksel naaien, anders gaat je stiksel los. Je naait namelijk de lapjes als een soort ketting achter elkaar vast zonder aan te hechten. 

* Het maken van perfecte aansluitingen is ook een dingetje. Ik heb gelezen dat je dat leert door veel te oefenen en wat blijkt. Na een paar blokken naai ik ze behoorlijk perfect aan elkaar.  Kijk maar naar de foto hier onder. 

* En dan blijft het toch oppassen en secuur werken want hier boven zie je al dat ik de mist in ging. Ik naaide de delen verkeert op elkaar en ja krijg dan de delen maar weer van elkaar.  Gelukkig is het gelukt met mijn nieuwe goede vriend het tornmesje. 
Ik heb nu ongeveer 10 blokken gemaakt en dat is nog lang niet genoeg. Ik ga nog even verder met lapjes aan elkaar naaien. Tot een volgende update.


10 opmerkingen:

  1. Heerlijk, dat gefreubel met de naaimachine!
    Je kunt zoveel moois maken met lapjes, zeker als je ze eerst is een quilt aan elkaar maakt .
    Succes en hou ons op de hoogte hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap, hoor! Ik ben gewoon niet zo handig met de naaimachine, ik houd het bij haken en breien :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker bezig. Ik vind het heel mooi om te zien, maar waag me er toch maar niet aan. Hoewel ik wel altijd naar al die mooie lapjes moet kijken en er best hebberig van wordt hihih. Succes en ik ben benieuwd naar de volgende post hierover.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hahaha klinkt allemaal heel professioneel hoor!!! het wordt vast een heel mooi quilt!
    ik doe liever alles met de hand.. lekker op de bank en prutsen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met vallen en opstaan....oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Voor ik ging haken deed ik quilten, maar het blijkt toch niet zo mijn ding te zijn. Dat patchen gaat nog wel, maar het doorpitten (met de hand) vond ik echt niks aan. Pijn in mijn vingers kreeg ik ervan.
    Groetjes Tertia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha dat gaat je lukken nooit opgeven en heerlijk is het om stofjes uit te zoeken

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zooo...dat gaat snel met de naaimachine! Er liggen bij mij nog blokken die ik met de hand heb genaaid, maar ik heb last van het haakvirus (vitamini's), dus de blokken blijven nog wel een poosje liggen, vrees ik.
    Ben benieuwd hoe het word, het zijn leuke lapjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. 'Oefening baart kunst', zie mijn oma altijd. En 'de aanhouder wint'. Ik vind het er leuk uit zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. o wat ontzettend leuk! Ataat ook nog op mijn verlanglijstje. Maar ik ga eerst jou vorderingen volgen. ;-)) X Esther

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.