maandag 26 juni 2017

Ibiza Style Enkelbandje DIY


Nog een goede maand en dan is het VAKANTIE. Heerlijk genieten van alles of niets, want alles mag en niets hoeft. Heerlijk.
Om alvast in de stemming te komen heb ik een leuke DIY bedacht. Een Ibiza Style Enkelbandje.
Als tiener droeg ik al enkelbandjes van stof maar ook van metaal en ik heb er zelfs een in goud gehad maar waar die gebleven is?? Je raakt ze ook zo kwijt. Deze is iets minder kostbaar en snel te vervangen want het maken is een peulenschil.

Nodig:

Katoen garen in 4 verschillende zomerse kleuren.
schaar, naald, haaknaald en eventueel kraaltjes of lovertjes zoals ik gebruikt heb. Maar ook erg leuk zijn schelpjes of kleine bedeltjes of veertjes.


Je maakt 3 kwastjes. Ik heb een visite kaartje genomen en zo ongeveer 20x met het garen rond gedraaid. Neem nu een draad katoen van ongeveer 25 cm en breng dit onder de net rondgedraaide lussen knoop 3x om het stevig vast te maken. Haal nu de lussen van het visitekaartje en draai met een kant van de lange draag ongeveer 1cm rond de lussen en maak ook nu weer 3x een knoop. Zie ook de voorbeeld foto's.

Knip nu de lussen aan de onderkant door en kijk even of ze gelijk zijn. Eventueel kun je nog wat bij knippen. Je maakt er 3 in verschillende kleuren.


Het enkelbandje.

Haak een lange ketting van lossen. Die van mij is 43 lossen. Pas dit even rond je eigen enkel. Haak dan nog 7 lossen en steek terug in de 1ste, dit is je knoopsgat. Haak nu allemaal vasten tot je bij de laatste steek bent. In de laatste steek haak je een garenknoop. Je haakt tig keer heen en weer in dezelfde steek zodat het een dik knobbeltje wordt... Let op hij moet natuurlijk wel door het knoopsgat passen. Probeer het zo nu en dan even..


Nu ga je de kwastjes aan het bandje naaien met de overgebleven draad. Je naait twee kwastjes bij elkaar op de helft van het enkelbandje. Het 3de kwastje naai je bij het knoopsgat. Nu neem je de lovertjes of bedeltjes o.i.d. en naait die ook vast op het enkelbandje. En dan is het Ibiza style enkelbandje klaar. Super zomers en super gemakkelijk.


 Heb jij ook al zo'n zin om op vakantie te gaan?




14 opmerkingen:

  1. Leuk! En ik heb zeker zin om op vakantie te gaan, alleen duurt het nog lang.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg zin bij het zien van jouw Ibiza enkelbandje!
    Wat ontzettend leuk, heerlijke kleuren ook.
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het echt heel mooi! En ja, wij nog deze week tot en met vrijdag school, en dan bijna 9 weken vakantie!! In België is juli en augustus voor het hele land vakantie ;-)

    Groetjes Sofie en geniet er maar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk idee, maar niet voor mij 😉, ik hou me bij het metalen exemplaar. 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ibiza in eigen tuin lijkt me heerlijk, leuk gedaan!
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Dinah, wat leuk dat je reageerde op m'n berichtje! Even gezocht op je blog, en jawel, van jou had ik die leuke cadeautjes gekregen met de kerst. En jij die van mij!
    En dit enkelbandje is ook leuk zeg. Ben niet zo'n haakster, maar dit moet nog wel lukken.
    Groetjes, Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Superleuk enkelbandje en ja ook heeeel veeeel zin om op vakantie te gaan😎

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh wat ziet dat er leuk uit! Jaaa... ook zo'n zin in vakantie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dat het maar een mooie zomer mag worden.
    Dan kan je hem vaak om...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk, in mijn tienerjaren heb ik ook veel enkelbandje gedragen!
    Groet Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat een leuk idee..zou het ook graag willen, want ook ik droeg vroeger enkelbandjes.. maar ik doe het niet.. heb tegenwoordig heel dikke opgezette en dus lelijke benen en dan er de aandacht opvestigen door er een vrojk iets met kwastjes om te maken.. nou nee! maar het idee is echt heel leuk ! vind het leuker dan die onpraktische barefoot sandalen, want die kan je alleen op strand aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel leuk gedaan: echt zo'n zomervakantie item!

    Lieve Groet,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.