dinsdag 11 november 2014

scherpte en diepte

Wat ik vooral erg mooi vind als je een foto maakt, dat de achtergrond wazig is, want dan komt de voorgrond nog beter tot z'n recht. Ik kan me voorstellen dat je dit effect soms niet wil als je een mooi landschap op de foto wil hebben. Dan wil je dat alles even scherp is.
Hoe krijg je dat voor elkaar....

Dit vond ik hier over:

Het diafragma is de opening van de lens waardoor het licht valt. Hoe groter de opening, hoe meer licht er door kan, dat is logisch. Er is echter nog een tweede effect: de grootte van de opening, bepaalt ook de scherptediepte van de foto. Hoe kleiner de opening, hoe meer scherptediepte. Bij F22 of F16 zal de foto overal scherp zijn en bij F2.8 of F1.4 zal alleen de voorgrond scherp zijn of dat waar je de camera op scherp hebt gesteld. 

Je ziet op de foto rechts ook duidelijk dat de cameralens meer of minder open is.

De foto's hieronder maakte ik zelf.

Zoals je kan zien bij de eerste 4 foto's is het garen aan de voorkant goed zichtbaar maar het garen verderop is wazig. Bij F3.5 meer als bij F5.6.

Bij foto 2 zie je aan de 4 foto's dat hoe groter het getal maar hoe kleiner het diafragma hoe scherper de foto's worden. Je ziet het garen aan het eind van de rij nog scherp. Hoe kleiner het diafragma (hoe hoger het getal) hoe minder licht je camera vangt. Dat was wel een uitdaging want je moet de belichting aanpassen anders wordt de foto veelte donker. Bij F 20 is de belichtingstijd al 2 seconden. En dan wordt het erg moeilijk om je camera zo lang stil te houden. Je ziet dan ook dat de foto niet heel erg scherp is.






Antwoord op mijn vraag is dus. 
Voor een wazige achtergrond een kleine diafragma, grote opeinig van de cameralens en dus veel licht wat binnen kan vallen.
Voor een scherpe achtergrond een groot diafragma, en dus een kleine opening in de cameralens er valt weinig licht binnen. 

Je kan met het diafragma bepalen hoeveel scherptdiepte je wilt. Wil je veel scherpte dan kies je voor F10 of F20 of hoger en voor weinig scherptediepte F3 of F4 of nog minder. Voor iets in het midden F5.6 of F8....
*******************
Nog even iets anders . Ik ben op huwelijksreis geweest en had een onderwater camera meegenomen. Daar zit nog een ouderwets filmrolletje in en die heb ik laten ontwikkelen. Er zijn een paar mooie foto's maar eentje vind ik erg leuk en die deel ik met jullie.


Lief he!! Een schilpad in de caribische-oceaan. Hij lijkt klein maar hij was zeker 40cm in doorsnee. Je kan aan z'n camera niks stellen en alle foto's hebben dezelfde blauwe kleur. Maar goed hij staat er op. Hij ging naar boven om een luchtje te scheppen ;-)




4 opmerkingen:

  1. Mooi effect geeft dat hè, achtergrond wazig en wat op de voorgrond is scherp. En een gave foto van de schildpad, heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft een lastig verhaal om uit te leggen vind ik. Je maakt het wel duidelijk met behulp van de foto's.
    Maar volgens mij heb je een klein (typ)foutje gemaakt bij het antwoord op je vraag. Een wazige achtergrond (ik neem aan dat je dan een kleine scherptediepte bedoeld) verkrijg je door een GROTER diafragma (een grotere lensopening, wat wordt aangegeven door een kleiner F-getal).
    Voor de rest een duidelijk verhaal hoor! En die schildpad is leuk!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag het zelf ook al ;-) Het isook zo verw3arrend, klein en groot en groot is weer klein dat ik het een en ander door elkaar heb gehaald. maar nu staat het er goed. Heb je goed opgemerrkt Ellebel..:-) dank je wel.

      Lieve groet,dinah

      Verwijderen
  3. Bedankt voor deze deskundige uitleg! Hier heb ik echt veel aan.
    Heel mooi die foto van die schildpad! Was vast heel leuk om hem te maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.