zondag 9 november 2014

fotograferen belichting uitproberen.

Belichting. 

Ik ben uitgegaan van hetzelfde diafragma van 4.5 hetzelfde als de vorige keer. Hier zie je een overzicht van verschillende diafragma's. 
Het heeft te maken met hoe ver als je lens open staat. Wat ik zelf nogal verwarrend vind is dat het cijfer omhoog gaat naar mate de opening kleiner wordt. Ik zou dat andersom hebben gedaan..

ISO stond nog steeds op 100.
Ik ben begonnen met een belichtingstijd van 0,8 seconden en ben geëindigd bij 1/500 seconde. De belichtingstijd staat onder de foto.



0,8 sec

1/3 sec

1/5 sec

1/8 sec

1/13 sec

1/20 sec

1/25 sec

1/60 sec

  1/100 sec

 1/500 sec

Hetzelfde ga ik de volgende keer nog eens doen maar dan met een ander diafragma. Eens kijken wat er dan gebeurd.
Deze vond ik het mooist.
Het diafragma is iets anders namelijk F 5.6 en de belichtingstijd was 1/25 sec.






9 opmerkingen:

  1. Dat van die cijfers is vast door een man bedacht ;-)
    Leuk dat je zo het verschil laat zien!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee om je camera op deze manier uit te proberen en te leren kennen.
    Mooi boeket heb je gefotografeerd en leuk model had je bij de vorige post.
    Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, dit zou ik ook moeten gaan uitproberen! Wat goed zeg, ik snap er nog steeds helemaal niks van ;) Zet mijn camera altijd op standje automatisch, terwijl hij oneindig veel mogelijkheden heeft. Dank voor het mee mogen kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon doen. Het is echt veel mooier om foto's te maken in de manual stand. Ook al snap ik ook nog lang niet alles maar ik ga het uitproberen en ik laat jullie mee genieten.

      Fijn weekend.

      Verwijderen
  4. Wat goed dat je hier moeite voor doet! Het schijnt dat de foto's er veel mooier van worden als je hier kennis van hebt. Ik heb er nog niet het geduld voor gehad (uhum) dus zet hem vaak op automatisch :).
    Groetjes, en alvast een fijne week!

    Miriam ( 't Bezige Bijtje )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat doe ik ook altijd. En als ik iets snel wil fotograferen dan zet ik hem nog steds in de automatische stand. Maar ik vond dat ik het nu toch eens tijd wordt om het anders te doen en wel zelf de camera in te leren stellen.

      Verwijderen
  5. Ben daar ook vaak mee aan het 'spelen'. Ik heb het me afgeleerd om de camera op automatisch te zetten. Krijg ik veelal geen mooie foto's mee... Mooie bloemen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Daar ga ik ook mee aan de slag, wat een goede aandachtspunten! Even terug gelezen op je blog... En inderdaad hier ook altijd de automatische stand terwijl ik een hele mooie Canon camera heb!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mmm mijn eerste gedachte is om dit blog maar eens bij manlief te delen. Die zit zich altijd groen en geel te ergeren over zijn camera op de Elfia enzo. Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.