zondag 1 september 2013

Bitter Sweet 3 en nu?

Ja, dat dacht ik ook.... En nog steeds denk ik dat,,want in de supermarkt wordt je verleid om spullen te kopen waarvan je denkt dat ze gezond zijn,,, maar is dat wel zo???

Want een GST (geen suiker toegevoegd) op de verpakking wil niet zeggen dat er geen suiker in zit en kan het zomaar zijn dat het product gezoet is met andere zoetmiddelen zoals zoetstof die vaak nog erger zijn dan echte suiker. Een claim van de fabrikant is wel aan regels gebonden maar binnen die regels kunnen ze nog flink een eigen invullen er aan geven. Hier vond een een aantal productanalyses, je zult je verbazen over de claims die je op de verpakking ziet staan en die helemaal niet waar zijn.

Op bovenstaande link vind je trouwens nog meer nuttige informatie ook over de wet en regelgeving omtrent voeding en warenwet mocht je dit interesseren.

Mijn vraag: "en nu" is dus niet zo eenvoudig te beantwoorden. Wat ik wel gelijk wist is dat je terug moet naar de bron, dus puur fruit( appel van de boom)  en groente( zo uit de grond), granen (natuurlijk zonder al te veel bewerkingen), ed. En om er achter te komen wat er in producten zit is er maar een ding: LEZEN, lezen en nog eens lezen, van alle ingrediënten die op de verpakking staan. En product kennis is ook wel een aanrader. Eenvoudiger is het om geen producten te kopen waar meer dan 5 ingrediënten in zitten want al die extra toevoegingen is dat nodig laat staan al die E nummers....

Nu terug naar de suiker:
Suiker is een koolhydraat en die kun je verdelen in snelle en langzame koolhydraten. Langzame koolhydraten hebben een lage glycemische index waarde ( GI- waarde) 
De GI  geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glycemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glycemische index hebben.
Als twee producten worden gegeten waarin evenveel koolhydraten zitten, kan bij het ene product sneller meer glucose in het bloed komen dan bij het andere. Bijvoorbeeld een volkorenbroodje met hagelslag. Volkoren brood heeft een lage GI en hagelslag een hoge GI.

Een alternatief is het eten van producten met een lage glycemsche index waarden. Wat vooral neer komt op eten wat onbewerkt is dus volle granen zoals spelt en volkoren en zilvervliesrijst en volkoren spaghetti, fruit en groente (vers want uit een potje wordt weer bewerkt en zit geraffineerde suikers) .
Je hebt ook suikers die een lage GI hebben zoals Kokospalmbloesemsuiker of palmsuiker. Dit is suiker waar nog veel goede stoffen in zitten en plantaardig zijn en niet zo bewerkt.

En dan is er nog een plantje. Stevia, dat is een zoetstof die van het blad van de honingplant komt. Een mierzoet plantje en voordeel vooral is dat het bijna geen calorieën bevat. Ook zijn er nog stropen zoals ahornsiroop, agavestroop die een lage GI hebben. Honing is in principe ook plantaardig maar let op!!! bijen krijgen veelal geraffineerde suiker te eten om meer honing te maken of er wordt zo suiker toegevoegd aan honing.

Er zijn nog meer suikervervangers, hier boven heb ik die genoemd die ik nu zelf in huis heb en gebruik. Van de stevia heb ik druppels en gemalenblad in huis. Zelf ben ik meer van het gemalen blad, ziet er natuurlijker uit en is makkelijk te verwerken in mijn eten. Ik ben van plan om zelf plantjes in huis te nemen en dan zelf het blad verwerken. 

Je hebt ook zoetjes voor in de koffie en thee en stevia stevig, lijkt een beetje op suiker. Tja en dan zie je hoe uitgekookt de levensmiddelenproducenten zijn. Ik kocht een pot Stevia stevig van natrena en wat denk je. Er zit maar een klein beetje stevia in de pot en de rest is gewone zoetstof.... Maar het staat er wel met KOEIENLETTERS op. Dus ook hier geldt lees eerst de ingrediënten en ga niet uit van gezondheid claime's op de verpakking.

Meer weten over suikers met een lage GI kijk eens op deze website, veel informatie ook met recepten ed, aanrader. Deze website is ook een aanrader Voedzo. Hier nog een blog Ik eet suikervrij. Of deze Lekker leven zonder suiker  En nog een Suikervrij startpagina boordevol informatie,


Weet jij nog een goede blog of website met informatie of lekkere recepten, laat het mij weten.



15 opmerkingen:

  1. Voedzo is idd een supersite waar ik veel aan heb. En het kookboek puur plantaardig ook een aanrader..
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een keer een doosje stevia gekocht. Dacht ook waarom suiker in de koffie als er een alternatief is. Zelf doe ik nergens extra suiker in maar Paul vond het veelste zoet. Zelfs een half klontje was al te erg. Gevolg is dat hij nu gewoon zijn kleine schepje suiker in koffie en thee doet.
    Een vraagje: mag je geen suiker meer hebben?
    We hebben met oudste dochter hetzelfde meegemaakt. Ze werd agressief van kleurstoffen. Dus die moesten we verbannen. Eerst uitdokteren welke kleurstof de dader is. En dan... Je wilt niet weten waar overal kleurstof 160A inzit. Zelfs in margarine en bak en braad zit het. Ze is er gelukkig overheen gegroeid maar het heeft ons wel bewuster gemaakt met wat we kopen.
    Groetjes Marguerie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik mag wel suiker eten maar wil het niet. Ik wil graag afvallen (1ste berichtje over suiker schrijf ik dat) Omdat ik vrijwel vetvrij at en niet of te weinig af viel ben ik me af gaan vragen hoe datkomt. Ik zag toen een programma op tv over Obese en het ontstaan er van, In dat programma van Focus ging het al vrij snel over het suikergebruik en het als maar dikker worden van Americanen...

      Verwijderen
  3. En een steviaplantje in je eigen tuin/kruidenbak is een aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het nog steeds zo kanp dat je dit doet. Ik ben jaloers. Eigenlijk zou ik het ook moeten doen, ik als suiker junkie. Respect hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Dinah,

    Ik vind het knap dat je dit allemaal uitdokterd.
    Maar ik wil toch even reageren. Mijn dochtertje heeft sinds een dik jaar diabetes, en na de theorie van ons voedsel en suikers oa over trage suikers, snelle suikers en koolhydraten, krijg je ineens een hele andere kijk op voeding in het algemeen.
    Maar laat je niet misleiden, want in fruit en melk en fruitsap, daar zitten ook allemaal koolhydraten in. Bij fruit zijn dat de fruitsuikers, bij melk de lactose, in yoghurt. Dus zolang je dit doet om beter af te vallen, klopt alles wat je zegt, maar als het over diabetes gaat, komt er toch nog wel iets meer bij om rekening mee te houden.
    Groetjes en succes
    Maren (hoemmelke.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. He wat naar voor je dochter en je hebt gelij hoor ik voel me heel erg bedonderd door de voedingsindustrie en twijfel nu zelfs aan alles watik eet. Ik ben duidelijk mijn balans helemaal kwijt... Dit brengt veel onzekerheid met zich mee. Het zal wel even duren voor ik weer een balans heb gevonden.

      Dat er in fruit (fructose) en melk (lactose) zit weet ik alleen vind ik dit natuurlijk en eet ik dit wel anders wordt het als er aan een produkt als koekjes bv fructose toe wordt gevoegd dan eet ik het niet ;-)

      Verwijderen
  6. http://www.smakelijck.blogspot.nl/ misschien kun je hier wat vinden.
    Sterkte in de strijd
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jeetje Dinah, wat een goede stukken info op je blog nu! Ik probeer ook te minderen, maar soms ben ik er echt flauw van en wordt duizelig... Wel lukt het me om i.p.v. suiker honing rechtstreeks van de imker te gebruiken, maar in baksels vind ik dat wel lastig. Naja, mams mag geen tarwe, koemelk, eiwit of suiker, dus daar moet ik nog een goed recept voor zien te vinden! Wel komt er steeds meer aandacht voor eerlijk eten en voedselintolerantie, dus dat is fijn. Maar stevia? Ik weet dat de onderlinge merken van elkaar verschillen in smaak, maar da's nog steeds niet mijn smaak =) Succes!
    Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh da tlijkt me wel heel lastig want wat magje dan nog wel?? Groente en fruit en niet meer..... :-(

      Verwijderen
    2. Poeh da tlijkt me wel heel lastig want wat magje dan nog wel?? Groente en fruit en niet meer..... :-(

      Verwijderen
  8. water drinken, veel water drinken, alleen daarvan val je al af.
    en de meeste mensen die af willen vallen letten op hun voeding en daar is niets mis mee maar het gaat vaak beter als je wat intensiever gaat bewegen.

    succes ! :-)

    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt Ellen, een beetje meer bewegen zou het afvallen kunnen versnellen. Niet te veel water drinken, dat schijnt ook niet goed te zijn.. Kunnen je nieren overbelast raken ed. Alles met mate....

      Verwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.