maandag 4 maart 2013

Computerkast, verf Annie Sloan 5

Deur in 2 kleuren met doorschuur plekken.
Zaterdag 2 Maart Ik ben weer druk met de computerkast. Nee,, hij is nog steeds niet klaar. Ik heb alle verf wel binnen maar ik moest nog wat lades en planken schilderen. Ook de deuren binnenkant hadden nog maar een laag en dat is te weinig. Dus eerst de puntjes op de I...

Ik werk de planken, tafelblad en plekken waar je veel met je handen aan zit af met een blanke wax of in gewoon Nederlands, blanke boenwas. Dit is ook nog een flinke klus. Je brengt het aan met een ronde kwast en laat het intrekken.

Kast met bruine antiekwas.











De eerste keer schrok ik nogal van het resultaat. Het lijk de laag verf een beetje op te lossen en daarbij ziet het er erg streperig uit. Als het uitgehard is valt het mee en zie je een matte glans. Je kunt de wax dan opboenen, dit versterkt de laag maar laat het wel iets meer glanzen. Ik vind dit niet erg maar nu weet je het effect van opboenen. Als je het graag mat wil houden weet je dat je dat niet moet doen. Ik heb dit nog even nagelezen en het klopt. de boenwas vermengt zich met de verf en na 24 uur drogen kun je het als je dat wilt opboenen. Ook leuk, je kunt de boenwas kleuren door het te mengen  met verf en dan opbrengen, je moet de boenwas dan wel gelijk uit poetsen en niet 24 uur laten drogen. Zo kun je ook bruine was aanbrengen voor een antiek look.

Ik kwam nog een leuke blog tegen met verschillende verftechnieken. Leuk om te zien en uit te proberen. Dit kan ook goed met de verf die ik gebruikt heb.
Bij Ariadne at Home kun je ook zien wat verschillende verftechnieken doen.
Inspiratie en kleur doe je hier op.

Ik krijg steeds meer ideeën over wat ik wel niet allemaal zou kunnen schilderen, feit blijft wel dat er toch meer tijd in gaat zitten dan je denkt. Oké, de buitenkant kast was zo klaar, echt in een middag heb je laag 1er op zitten en dan de volgende dag nog een laagje en de wax er op ben je zo klaar maar wil je de binnenkant en andere kleuren gebruiken dan ben je wel langer bezig.

Ik heb uit de bouwmarkt wat kleurstroken meegenomen om de kleur goed te kunnen bepalen. Op de foto zie je 4 kleuren grijs. De onderste kleur heeft de kast nu en hij wordt 2 tinten donkerder. De een na bovenste. Ik moet de verf zelf mengen.

Maandag 4 Maart: Vanmiddag heb ik dan de kast in de goede kleur gezet en wow dat is id heel anders. (zie de middelste foto) De kast staat nu te drogen maar ik heb er al een paar foto's van gemaakt. De wat kleinere randjes moet ik nog doen maar daar voor moet de kast eerst even drogen. De laden en planken hebben hun waxbehandeling al gehad en kunnen nu tegen een stootje.
Morgen ga ik dan weer verder met schilderen. Die donkere vlekken op de foto van de deuren is nog natte verf. De kast moet aan de buitenkant ook nog helemaal in de wax. Ik hoop dat de kast Woensdag of Donderdag klaar is en in de woonkamer staat. Ik ga mijn beste er voor doen.

23 opmerkingen:

  1. Heel goed bezig, wat zal dat lekker ruiken, boenwas, verf, helemaal schoonmaak luchtjes!
    Wordt erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor, Dochterlief knapt kastjes van de kringloop op en verkoopt ze dan weer.
    Heb ook weleens een poging gedaan maar ik ben een te grote knoeikont !
    Bij jou wordt het erg mooi !

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuke hobby, dat was ook wel iets voor mij geweest om te doen. Dan kan je helemaal los gaan, heerlijk lijkt me dat.

      Verwijderen
  3. Ik lees dat het kleur nu beter is.
    Ik ben benieuwd naar het volledige resultaat!
    Geniet van het stralende zonnetje,
    liefs Valerie ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het een plaatje worden, echt waar ♥
    Lieve groet Hester

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo te zien word je kast prachtig.
    Ik heb een beetje spijt dat ik maar 1 laag verf heb gedaan. Bij het doorschuren kwam de grondverf te voorschijn en daar kleurt de was niet op. Dat is dus wit gebleven. Voor de slaapkamer vind ik dit niet erg maar de spullen in de woonkamer doe ik dus met 2 lagen.
    Kan niet wachten tot je het eindresultaat laat zien. Maar je moet ook van het eerste zonnetje genieten hoor!!
    Groetjes Marguerite

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer :-( Je moet wel eerst de wax op de kast doen en daarna doorschuren!!! daarna nog een laagje wax. Ik ben benieuwd. Ik genietniet zo van het zonnetje, ik ben nog steeds ziek. Flink verkouden en mijn holtes zitten nog dicht, baal,baal, nou ja zal wel over gaan. Ik doe gewoon heel erg rustig aan, ook met de kast want het is best wel een klus.

      Verwijderen
  6. Mooie grijze kleur! Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig zeg, diegene die de kast weg heeft gedaan zal er jaloers op worden. Ben benieuwd naar het eindresultaat! Met groet van De Juffrouw

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal ik ze een foto sturen van het eind resultaat ;-) hihihi.

      Verwijderen
  8. Ha, je vogelkooitje is weer terug!

    Die kast is fantastisch. Wat heb je je hier creatief op uit geleefd. Echt een pronkstuk in je kamer.
    Geweldig.

    Groeten Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij wordt prachtig!!! Ben echt heel benieuwd!!!
    Succes! X Dinaz ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heerlijk om zo lekker bezig te zijn met een kast pimpen! 't Wordt prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi die nieuwe tint!! Ik heb mijn bus Anny Sloan-verf ook binnen, maar heb spijt.. dat ik niet eerst de kleurenkaart besteld heb! De white linen lijkt op de kleurkaart behoorlijk geel, en dat was eigenlijk niet de bedoeling. Daarom staat de bus nog steeds dicht... misschien ga ik kijken of ik hem kan ruilen. Beterschap Dinah, zorg goed voor jezelf ;)!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da zelfde had ik dus met Paris grey... Die leek ook grijzer en donkerder dan in werkelijkheid. Jammer is dat.. Toch maar naar de winkel of bellen of je het kunt ruilen voor de kleur die je wel graag wil hebben.

      Verwijderen
  12. Je hebt straks zo'n ontzettende eer van je werk!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O, wat zul jij straks trots zijn op je mooie kast, ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben echt zoooo benieuwd naar het eindresultaat :) Maar de ontknoping is bijna daar als ik dit zo lees :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat klopt. Heb de kast net in de wax gezet. Moet 24 uur drogen en de deuren moeten nog en dan de hele handel van de studio naar het huis. De oude kast er uit en de nieuwe op z'n plek. Spullen er in.....als ik het zo lees ben ik toch nog niet helemaal klaar :-) hahahaha.

      Verwijderen
  15. Heb je mijn enveloppe niet ontvangen?

    groetjes
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ??? Nee, niks ontvangen :-( Alleen veel reclame en iets van H&M. Je maakt me wel nieuwsgierig in eens ;-)

      Verwijderen
  16. Je hebt me helemaal enthousiast gemaakt voor deze verf! Ik heb het ook al aan m'n zoon&schoondochter laten zien... Je ladenkastje is zo gaaf geworden! En met de computerkast komt het vast helemaal goed.
    Het is idd waar dat het altijd meer tijd kost dan dat je van tevoren denkt, maar dat mag de pret niet drukken!

    groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.