vrijdag 20 juli 2012

Toerist.

Ik woon alweer 10 jaar in Enschede, en voor degene die het nog weten, ja ik ben hier komen wonen toen zich de vuurwerkramp voor deed. Een hele vreemde kennismaking met de stad waar je gaat werken en wonen. Maar meer daar over in een toekomstige blog.

Wie neemt een fototoestel mee als hij gaat winkelen in zijn eigen stad?
Ik normaal ook niet maar na 10 jaar wel en wee in Enschede vind ik dat ik als import Tukker wel eens een beetje mag laten zien van mijn stad.

Dus... Ik heb mijn fototoestel mee genomen om de binnenstad van Enschede aan jullie te laten zien. Enschede is een industriestad textiel voornamelijk en niet echt een rijke stad. De oude binnenstad van Enschede is al eens door een brand verwoest en er zijn weinig oude gebouwen overgebleven. Heel jammer want dat geeft een stad toch charme.
De foto komt hier vandaan en daar vind je veel meer foto's over Enschede.

Op de foto boven en onder zie je de oude markt: het uitgaan centrum met vele terrasjes, eetcafe's en kroegjes.
In de zomermaanden worden er muziekfeesten georganiseerd.
De waterpomp, staat ook op de oude foto toen nog van hout.

Het gemeente huis van Enschede.

Met vlak daar voor het "Ei van Ko" Dit kunst werk wordt in de volksmond zo genoemd omdat de fontein de vorm heeft van en ellips (een ei) en de toenmalige burgemeester heet Ko Wierenga. De figuren zijn een man vrouw kind en hond.

Deze beelden groep staan en hangen rond de Twentse schouwburg. De schouwburg is verhuisd en heet tegenwoordig Het Wilminktheater.


Er is weinig informatie te vinden over deze beelden.
Neogotische basiliek:  de Jacobuskerk RK. Ik ken deze kerk vooral door dat er rond de kerstdagen een prachtige kerststal is en chocolademelk met een kerstkransje. Het is een bijzondere kerk die vol in het uitgaansleven staat maar heel onopvallend is.

En in Enske ,zoals de bevolking Enschede noemt', zijn tal van leuke winkels in nog wat leuke kleine winkelstraatjes die bewaard zijn gebleven bij de brand uit 1862.
Z'n leuk winkeltje met leuke brocante en nieuwe hebbedingetjes.


De Haverstraatpassage.



Het van Heek plein. Van Heek is de naam van een Nederlandse textielfamilie, die gezien kan worden als de grondlegger van de Enschedese textielindustrie, volgens Wikepedia.
Iedere dinsdag en zaterdag is hier markt.
Hier vind je ook de ingang van het nieuwste winkelcentrum De Klanderij. Links op de foto.
De bijenkorf.
Veel grote winkelketens in Enschede een van de redenen is dat er veel Oosterburen komen winkelen. Zo is er ook een DE winkel, heerlijk om koffie te drinken. Binnenkort ook een Zaramode en de Primark staat op het punt om zich te gaan vestigen in Enske.

Jullie hebben de helft nog niet gezien, maar mijn reisje door Enske zit er voor vandaag op.
Even uitpuffen op het bankje bij het gemeentehuis.
Het is best wel leuk om even voor toerist te spelen in je eigen stad.







8 opmerkingen:

  1. Wat ontzettend leuk Dinah, ik ben nog nooit in Enschede geweest, en nu neem je me zo maar mee op een leuke stadswandeling! Ik zit met plezier naar je foto's te kijken, net of ik er zelf even rondloop! Ik verheug me op deel 2! Groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ook nog nooit in Enschede geweest, dus ik vind het erg leuk om met je mee te kijken !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om even met je mee te mogen wandelen door 'jouw' stad Enschede.
    Leuk ook die oude archief foto's...en even mee gewinkeld, gezellig hoor, wist helemaal niet dat de Bijenkorf ook een filiaal in Enschede had, zo jammer dat we niet even naar binnen konden, in dat leuke brocante/kado winkeltje, en mmm Sabon...alleen al die heerlijke geuren als je er binnen stapt, ik heb er heerlijke scrub bad/douche creme en douche polisher vandaan.
    Even uitgerust op het wat kleur betreft 'niet' te missen bankje, voor het Gemeente huis...en helaas de wandeling zat er op!
    Dank je wel was erg gezellig.

    Een fijn weekend, Marianne.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toen we jaren geleden in de Achterhoek woonden gingen we er winkelen. Nu komen we er ook nog wel eens. Dus veel herkenbare plekken. Leuk om er ook wat meer over te lezen. In november zijn we bij Museum Twentse Welle geweest en hebben ook door Roombeek gewandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over Roombeek wil ik ook nog een blogberichtje gaan maken. Omdat ik na de vuurwerkramp daar ben gaan wonen heb ik die hele wijk zien groeien tot wat het nu is. Gelukkig zijn er veel oude textielfabrieken opgeknapt en zit oa de Twentse Welle in een voormalig fabriekspand.

      Verwijderen
  5. De H. Jacobuskerk is niet neogotisch, maar traditionalistisch met neoromaanse en byzantijnse stijlkenmerken. In feite is de kerk dus nog unieker dan je vermeldt. De neogotiek is in Nederland nogal gewoontjes, er zijn ontzettend veel neogotische gebouwen. (De vergissing is begrijpelijk, want voor de bouw van de kerk in de huidige vorm stond er een neogotisch kerkgebouw.) Persoonlijk vind ik de byzantijnse stijlkenmerken van de Jacobus veel mooier, omdat je je als het ware omarmd voelt door het gebouw en niet in een langwerpige bus zit. Ook is de lichtinval door de ronde ramen in de koepel prachtig.
    De Jacobus is inderdaad zeker de moeite van het bezoeken waard. Het is mijn favoriete kerk in ieder geval!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo te lezen weet jij meer van Enschede dan ik. Bedankt voor de toevoeging.

      Verwijderen
  6. De 'waterpomp' is trouwens het brandmonument.

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.