vrijdag 13 april 2012

Vrijdag de 13de

Het is vrijdag de 13de.
Een ongeluksdag al ervaar ik dit als persoon niet zo.

Veel ongeluk in mijn leven vond plaats op andere dagen. Dus er in geloven doe ik niet.

Waar komt het eigenlijk vandaan. Ik dacht altijd dat het iets met een zwarte kat en een ladder had te maken maar dat zijn andere onheilspellende attributen.
Nee, er over eens zijn ze ook niet want als ik Wikipedia mag geloven dan zou er wel eens

* een  Noorse sage over de kwaadaardige god Loki die als niet-uitgenodigde, dertiende gast, op het feest komt en de aarde in rouw dompelt.
* of Marianne Williamson geeft de verklaring in het boek In vrouwelijkheid dat vrijdag de 13e zou afstammen van de dag dat de heksen bij elkaar zouden komen.
* vrijdag de dag is waarop Jezus werd gekruisigd en dat hij met 13 mannen het laatste avondmaal heeft gevierd.
* en zo zijn er nog meer verklaringen voor het onheil op vrijdag de 13de.
Klavertje 4 = geluk

Maar klopt dit wel? Volgens het Centrum voor Verzekeringsstatistiek komen er op vrijdag de dertiende juist minder ongeval meldingen binnen dan op andere dagen .
Dit zou je kunnen verklaren doordat mensen op deze dag extra voorzichtig zijn en minder de deur uitgaan.

De laatste vrijdag de 13de was er de Ramp met het cruiseschip Costa Concordia.

En er staat ons dit jaar 2012 nog een vrijdag de 13 te wachten. Wat op zich al bijzonder is omdat in de meeste jaren er maar 2 x een vrijdag de 13 zijn.

Ik geloof niet zo in het onheil van vrijdag de 13de. Ik geloof meer in self-fulfilling prophecy  of in het Nederlands  zichzelf waarmakende voorspelling.

Een zichzelf waarmakende voorspelling is, in beginsel, een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept dat het originele foute concept "waar maakt“. De ten onrechte aangenomen geldigheid van de zelfbevestigende voorspelling veroorzaakt een opeenvolging van fouten. De voorspeller zal de daadwerkelijke opeenvolging van de gebeurtenissen als bewijs aanhalen om aan te tonen dat hij van het begin af aan gelijk had.

Voorbeeld: Het is vrijdag de 13de dat is een ongeluksdag en nu zal er wel iets heel vervelends kunnen gebeuren. Gevolg = er gebeurt iets naars. Andersom kan ook en heeft mijn voorkeur!!Roep het geluk over  jezelf af.

hoefijzer = geluk

Nog meer bijgeloof:

Zwarte kat.
*Als je pad gekruist wordt door een zwarte kat kun je leed en onheil verwachten.
*Wie over te veel voorspoed spreekt moet dat afkloppen op ongeverfd hout.

*Een hoefijzer brengt geluk.
*Een klavertje-vier brengt geluk.
*Als iemand je een mes geeft moet je een muntje teruggeven, anders worden de vriendschapsbanden doorgesneden.
gebroken spiegel

*Fluiten in een theater of op een schip brengt ongeluk.
*Een paraplu binnenshuis openen brengt ongeluk.

*Als je een spiegel breekt kun je zeven jaar ongeluk verwachten.

*Een koopman moet even spuwen op zijn eerstverdiende geld van de dag.
*Wie onder een ladder doorloopt roept onheil over zich af.

*Wie zout morst kan narigheid verwachten.
*Wie schoenen op tafel zet kan armoede verwachten.

Tja, ik zal niet snel onder een ladder door lopen en zou ook even op het hoofd krabben als ze mij op de
13de verdieping in een hotelkamer nummer 13 zouden laten slapen maar voor de rest blijf ik er nuchter onder en aai ik gerust een zwarte kat.









 

6 opmerkingen:

  1. Ik geloof ook echt niet in vrijdag de 13e als ongeluksdag..
    Maar wist je dat ze bv in het ziekenhuis geen kamer 13 hebben? Die bestaat gewoon niet.., het heeft dus toch meer impact dan je zou denken..

    Fijn weekend, groetjes Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat klopt want in hotels en liften heb je ook vaak geen 13de etage of kamer. je moet het lot ook niet tarten!!!
      fijn weekend.

      Verwijderen
  2. Er zijn verschillende verklaringen die voortkomen uit de massale vernietiging van de Katharen door de Katholieke Kerk in de Middeleeuwen, zou zouden op vrijdag de 13e hebben plaatsgevonden. Denk hierbij aan de verbranding van tempeliers en ook hele dorpen die werden afgebrand... Er zijn verschillende verhalen en bronnen te vinden, erg interessant! Voor mijzelf is het een geluksdag: ik werd (lang geleden) voor het eerst moeder van een lief klein jongentje op vrijdag de 13e augustus!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben toch blij dat vrijdag de 13e weer voorbij is.
    Hoefijzer moet je wel omdraaien anders valt het geluk eruit ;)
    Fijn weekend, groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, Dat wist ik echt niet van dat geluk uit het hoefijzer kan vallen. Maar als je er zo naar kijkt, tja,,, zit wat in.
      fijn weekend.

      Verwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.