vrijdag 23 december 2011

Bloempjes haken.

Gister zat ik te surfen op het web en zag op You Tube een filmpje
hoe een simpel bloempje te haken, en gelijk mijn Engels weer opgehaald. ;-)



Natuurlijk had ik wol en een haaknaald paraat en daar ging het.

Je haakt het bloempje per bloemblaadje, 5 in totaal.

  • Haak 4 losse!
  • Sla 2x om de haaknaald en steek in de eerste losse(dit wordt het midden)
  • Haak een dubbel stokje d.w.z.: haal de draad door, je hebt nu 4 steken op je haaknaald. Je haalt nu de draad door 2 lussen, nog eens door 2 lussen en nog eens, in totaal 3x.
  • Dit herhaal je nog 1 keer. Dus 2x omslaan, steek in dezelfde eerste losse(midden), haal de draad door, Je hebt nu 4 steken op je naald en die haal je 3x door 2 steken.
  • Haakt nu 3 losse en maakt die vast met en vaste in de eerste losse (midden)van het begin.
  • Je eerste bloemblaadje is nu klaar,
  • Het 2de bloemblaadje begin je met 3 losse, 2x omslaan en in de 1ste losse haken (midden), je hebt nu weer 4 steken op je haaknaald en haakt de draad weer 3x door 2 steken, dit doe je weer 2x en haakt dan 3 losse die je weer met 1 vaste vastmaakt in de 1ste losse (midden). Zo haak je 5 bloemblaadjes.
  • Het laatste bloemblaadje maak je vast met een half stokje, knip het draadje af en trek dit door de lus.
  • Je kunt op het midden nog een knoopje maken met de draad die je over houdt. Het andere draadje hecht je af.
Klaar is je bloempje. Zeer schattig om op een cadeautje vast te maken of meerderen op een tas, das, enz..

Voor de achtergrond van de foto heb ik een gekregen kerstkaart gebruikt.

Ida maakt van die prachtige kaarten. Ze verrast me met haar zelf gemaakte kaarten bij ieder bijzondere gelegenheid. Dank je wel.




Fijne kerstdagen en een heel creatief, gezond en gezellig 2012.


Lieve groet, Dinah.

2 opmerkingen:

  1. Wat een gezellige blog heb jij, ik kom eens even rondneuzen, leuk! Groetjes van Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lupineke,

    Dank je, ik ben nog nieuw in blogland en ik moet nog wel een beetje uitvogelen hoe alles werkt. Je bent van harte welkom om rond te neuzen. Een goed uiteinde.

    Groetjes, dinah

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een berichtje achter laat. Dank je wel.
Lieve groet, dinah.